Artikkeli: Pääkirjoitus, Tampere

1.1.2020 klo 11:08

Pystyt parempaan, Tampere

Uutta ja vanhaa, niistä Tampereen mainetta rakennetaan. (Kuva: Cai Melakoski.)

Tampereella on hyvä brändi. Kyselytutkimuksissa kaupunki on ollut suosituin muuttokohde. Myös opiskelupaikkaa etsivät ja matkailijat pitävät kaupunkia arvossa. Ulkopuolisten silmin Tampereen brändi kiiltää, mutta entä kaupunkilaisten omin silmin. Miten kaupunki vastaa asukkaidensa tarpeisiin ja toiveisiin?

Tampereella ei ole lähivuosina tehty kyselyä, jolla olisi selvitetty asukkaiden näkemyksiä kaupungista. Tampereen verkkosivuilla julkaistava Pulssi kuvaa kaupungin strategian toteutumista. Pulssin asiakastyytyväisyydestä kertova mittari näyttää punaista. Mittarin kuvailu puolestaan kertoo, ettei tyytyväisyyttä palveluihin ja niiden saatavuuteen voida arvioida. Punaista näyttävät myös mittarit terveyserojen kaventumisesta ja sairauksien ennaltaehkäisystä.

Pulssin punaiset hyvinvointipalvelupisteet ovat merkittävin osa Tampereen kaupungin toimintaa. Tampereen ensi vuoden menoarviosta lähes puolet, 47 prosenttia kuluu sosiaali- ja terveyspalveluihin. Kulttuuri- ja sivistyspalveluiden osuus on 23 prosenttia. Yhteensä näihin palveluihin on varattu rahaa 1 320 miljoonaa euroa. Hyvinvointipalvelut ovat myös kiinteä osa kaupunkilaisten arkea ja useimmille kansalaisille hyvä syy maksaa veroja. Siksi onkin kummallista, ettei kaupunkilaisten näkemyksiä palveluiden toimivuudesta seurata säännöllisesti. Käyttäjien kokemus palveluista olisi hyvä keino selvittää, vastaavatko palvelut kaupunkilaisten tarpeita. Suomen vetovoimaisin kaupunki pystyy, jos vain tahtoo palvelemaan paremmin asukkaitaan.

Parempaa tarvitaan myös Tampereen kaupungin päätöksenteossa. Asukkaitaan palvelevassa kaupungissa päätökset tulee tehdä avoimesti ja demokraattisesti. Sekä Kotilinnasäätiön tontin vuokraoikeuden sopimuksenvastainen myynti että Finnparkin hallituksen puheenjohtajan ohjeiden vastainen nimittäminen kertovat, että kaupungin päätöksentekokulttuurissa on rakenteellisen korruptiosta kertovia piirteitä. Niistä eroon pääsemisessä vaatii päättäväistä toimintaa, jossa ei ole sijaa luottamushenkilöiden kaksoisroolien kiellon voimaantulon siirtämisen kaltaiselle vitkuttelulle.

Päättyvä vuosi ei ole kunniaksi Tampereen kaupungin valtaapitävälle pormestarikoalitiolle. Vasemmistoliiton ulosheiton jälkeen sosiaalidemokraattien, kokoomuksen, vihreiden sekä perussuomalaisten ja muiden pienryhmien muodostama pormestarikoalitio on rakoillut entistä rajummin. Valtuuston talousarvioäänestykset kertovat koalition neuvottelukulttuurin rapautumisesta. Voi vain arvailla, millaista painostusta on käytetty, kun pormestari Lauri Lyly päätyi äänestämään omaa talousarvioesitystään vastaan. 

Parempaan on myös mahdollisuus. Sen on osoittanut Antti Rinteen hallituksen työtä jatkava Sanna Marinin hallitus. Vasemmisto- ja keskustapuolueiden  yhteistyöllä lisätään sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointia. Myös Tampereella on mahdollista tehdä paremmin. Vain rohkeutta tarvitaan.

Kirjoittaja on Vasen Kaista -verkkolehden päätoimittaja ja vasemmistolliton tamperelainen kaupunginvaltuutettu.

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:
Lisää aiheesta muualla verkossa:

Kommentteja: 2

  1. ” Tampereella on hyvä brändi. ”

    Joo…

    https://www.facebook.com/groups/tampereenmurre/search/?query=Ool%20prait&epa=SEARCH_BOX

    Kukka muistaa, mikä lause on ”Ool prait!”?

    https://kuntalehti.fi/uutiset/pirkanmaan-motoksi-tuli-all-bright/

    Pirkanmaan motoksi tuli All Bright

    Suomeksi ilmaus voisi olla esimerkiksi ”erotumme kirkkaasti”. ”

    RK: EI tarkoita, vaan se tarkoittaa, että ”Kaikki pkanoita!”

    ” Maakunnan brändi syntyi vuoden kestäneen yhteistyön tuloksena. Siihen osallistui lähes sata eri alojen edustajaa kymmenistä organisaatioista. Yhteistyötä veti Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea.

    Brändiä hyödynnetään matkailumarkkinoinnissa sekä yritys- ja tutkimusinvestointien houkuttelussa. Sitä voivat käyttää myös yritykset ja muut kansainväliset toimijat. Tavoitteena on lisätä maakunnan näkyvyyttä maailmalla.

    Pirkanmaalaiset pyrkivät viestimään All Bright -motolla edelläkävijyyttä, kulttuurin monipuolisuutta, korkeaa
    elämänlaatua ja mutkatonta tunnelmaa. Brändiin kuuluu moton lisäksi muutakin aineistoa kuten logoja, kuvia ja värikäs käsikirja.

    Brändityötä rahoitti Pirkanmaan liitto.

    (STT)

    19.5.2011 klo 16:00 ”

    https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/550294-tampere-all-bright-on-nyt-historiaa-talla-nimella-markkinoidaan-nyt-tampereen?fbclid=IwAR1fAFNfTRrMNyvknwxs7_5dxR7ehaRzBWnIHxF36VAKMcccl6LnrUftWaQ

    Jos olisin uskovainen, niin ottasin tosta pulttia, mutta kun en o nin se on musta hyvä…

    ” Risto Koivula

    KAIKKI PAKANOITA!

    JIHUU! HYVÄ MOTTO (MUN PUALESTANI AINAKIN…)!

    … ”

    … tosin kyllä valetta, mutta mainokseltahan ei muuta voi orottakaan, vastuu siirtyy ”ostajalle” …

    H5
    24.07.2003 02:12:45
    117965

    BRIGHT!! ulos kaapista.

    Richard Dawkins ja Daniel C. Dennett kehottavat ateisteja ja agnostikkoja tulemaan ulos kaapista. Lukekaa:

    http://www.edge.org/3rd_culture/bright/bright_index.html

    http://keskustelu.skepsis.fi/message/FlatMessageIndex/117965?Page=1

  2. https://www.pirkanblogit.fi/2020/risto-koivula/tampereen-yliopiston-professori-matti-apunenvaitti-ylella-kiinan-antavan-poliittisista-syista-vaarennettyja-tietoja-koronvirusepideasata/

    Tampereen yliopiston professori Matti Apunen väitti YLE:llä Kiinan antavan poliittisista syistä väärennettyjä tietoja koronavirusepidemiasta

    Onko tämä koko yliopiston kanta, esimerkiksi epidemiologienkin?

    Vai onko yksittäinen mielisairas haistapaskantedehourupölkkypää vain päässyt ”korottamaan Tieteeksi” pölhösotapropagandaansa, joka on ollut hänen Bilderberg-skitsola-agendansa ainakin 20 vuotta?

    https://areena.yle.fi/1-50459574

    … 2

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.